
waardering van bedrijf - presentatie
Uiteraard, er is geen exacte methode om een bedrijf te waarderen. Bij verkoop of overname geldt dat de verkopers de prijs omhoog wil duwen, en de kopers de prijs willen omlaag krijgen.
Er zijn verschillende bedrijfswaarderingsmethoden die moet worden toegepast vooraleer op zoek te gaan naar een overnamepartner. Hoewel het relatief eenvoudig is om bepaalde delen van een bedrijf te waarderen - zoals voorraad, vaste activa (grond, machines, apparatuur) is het aanzienlijk moeilijker de immateriële activa van een bedrijf te waarderen.
Immateriële elementen bevat "Goodwill" - dit kan onder andere gaan om handelsmerken en de reputatie van uw bedrijf. Dergelijke zaken zijn notoir lastig te waarderen. In geval van een fusies of overname wordt uiteindelijk de prijs bepaald door vraag en aanbod. Hoe graag wil een potentiële koper het bedrijf verwerven. Wanneer we kijken naar de totale waarde van een bedrijf, zijn er een aantal verschillende waarderingsmethoden die worden gebruikt. Dit variëert van het gebruik maken van ratio’s (winstverhoudingen) tot te berekenen hoeveel het zou kosten om een gelijksoortige onderneming op te zetten.
- gebaseerd op koers/winstverhoudingen en recente transacties van vergelijkbare ondernemingen (“market-multiples” en “comparables”);
- gebaseerd op koers/winstverhoudingen en recente transacties van vergelijkbare ondernemingen (“market-multiples” en “comparables”);
- gebaseerd op activa (“asset-based” methodes);
- gebaseerd op boekhoudkundige winst (“profit-based” methodes);
- gebaseerd op koers/winstverhoudingen en recente transacties van vergelijkbare ondernemingen (“market-multiples” en “comparables”);
- economische waarde met behulp van “cash flow-based” methodes.
- gebaseerd op activa (“asset-based” methodes);
- gebaseerd op boekhoudkundige winst (“profit-based” methodes);
- gebaseerd op koers/winstverhoudingen en recente transacties van vergelijkbare ondernemingen (“market-multiples” en “comparables”);
- economische waarde met behulp van “cash flow-based” methodes.